Afty w jamie ustnej – skąd się biorą i jak je leczyć?

afty w jamie ustnej

Czy zdarzyło Wam się kiedyś, że przed długo wyczekiwaną wizytą u dentysty w Waszej jamie ustnej pojawiły się bolące afty? Wiele osób tego doświadczyło. Niby to nic wielkiego, jednakże nie każdy dentysta chce leczyć zęby pacjenta, u którego pojawiły się afty. Skąd biorą się takie owrzodzenia? Jak im przeciwdziałać? Czy dentysta może podjąć się leczenia zębów, kiedy w jamie ustnej powstały afty? Dowiesz się tego, czytając poniższy artykuł!

Afty w jamie ustnej – czym właściwie są?

Mogłoby się wydawać, że tak mały obrzęk, jakim jest afta, to nic wielkiego. W rzeczywistości potrafi ona uprzykrzyć nam życie. Afty mogą występować u osób w każdym wieku. Jednakże znacznie częściej pojawiają się u kobiet niż u mężczyzn. Wiele osób zastanawia się nad tym, czym właściwie są afty. Otóż, są to niewielkie, ale dość bolące zmiany występujące wewnątrz jamy ustnej. Bardzo często występują po wewnętrznej stronie policzka, warg oraz na powierzchni języka. Mogą przybierać postać nadżerek lub owrzodzeń o białym zabarwieniu, wokół których widoczne jest czerwone pole oznaczające występowanie stanu zapalnego. Afty najczęściej występują pojedynczo. Może się jednak zdarzyć tak, że w tym samym czasie, pojawi się ich w jamie ustnej kilka. Zazwyczaj znikają po kilku dniach, jednakże w niektórych przypadkach mogą utrzymywać się nawet do kilku tygodni. Nie można się nimi zarazić, ponieważ nie powstają na skutek infekcji wirusowej.

Szukasz kliniki dentystycznej, w której pracują najlepsi specjaliści? Odwiedź Centrum Stomatologii Kraków – www.dentalesthetic.pl!

Jak i dlaczego powstają afty?

Nikt do końca nie wie, dlaczego w jamie ustnej powstają afty. Lekarze jednak mają kilka teorii na to, co może być przyczyną ich powstawania. Na pierwszym miejscu listy znajduje się oczywiście nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Jednakże dentyści wymieniają także takie przyczyny jak: próchnica, stres, nieodpowiednio dobrane medykamenty, zła dieta czy też aparat ortodontyczny podrażniający śluzówkę.

Czy można jakoś zapobiec pojawianiu się aft?

Jeśli chcemy zapobiegać powstawaniu aft, powinniśmy staranniej zadbać o prawidłową higienę jamy ustnej. Konieczne zatem będzie dokładne szczotkowanie zębów, ale także policzków i języka, w celu pozbycia się gromadzących się tam bakterii i drobnoustrojów. Dodatkowo, możemy zapobiec powstawaniu aft stosując odpowiednią dietę. Istnieje przekonanie, według którego kwaśne produkty spożywcze takie jak cytrusy mogą przyczyniać się do powstawania owrzodzeń wewnątrz jamy ustnej. Spożywanie produktów bogatych w cukry, którymi są np. słodycze, także może wywoływać afty. Jeśli afty często goszczą w Waszej jamie ustnej, powinniście wprowadzić do codziennej diety, produkty bogate w witaminy A, B oraz E. Warto także dostarczać do organizmu cynk i żelazo.

Afty w jamie ustnej – jak je zwalczać?

W celu wyleczenia afty, możemy udać się do dentysty, który dobierze dla nas odpowiednią maść. Jeśli afta występująca w jamie ustnej ma duży rozmiar i często pojawia się na śluzówce, wówczas stomatolog może zdecydować się na inną metodę leczenia. Bardzo często zaleca wówczas stosowanie płynów do płukania jamy ustnej, które posiadają w swoim składzie glikokortykosteroidy. Z ich pomocą możliwe jest pozbycie się stanu zapalnego, a co za tym idzie zmniejszenie bólu.