Czy zakładanie aparatu boli? Doświadczenia pacjentów

Aparat - czy boli

Niemalże każdy z nas marzy o pięknych i idealnie równych zębach. Osoby, które zmagają się z różnymi wadami zgryzu, mogą oczywiście zdecydować się na aparat ortodontyczny. Niekiedy jednak decyzja ta jest odwlekana w czasie. Pojawiają się bowiem różnego rodzaju obawy, m.in. o to, czy zakładanie aparatu ortodontycznego boli i jak wyglądają pierwsze dni z aparatem. W dzisiejszym artykule odpowiemy więc na te pytania! Przeczytaj.

Czy zakładanie aparatu na zęby boli?

Na samym początku warto podkreślić, że każdy z nas w inny sposób odczuwa ból. Każdemu mogą więc towarzyszyć nieco inne odczucia związane z noszeniem aparatu ortodontycznego. Większość pacjentów uważa jednak, że sam proces jego zakładania jest bezbolesny. Na poszczególne zęby naklejane są bowiem tylko specjalne zamki. Klej utwardzany jest przy pomocy lampy – takiej, jakiej używa się np. podczas uzupełniania ubytków.

Następnie przez wszystkie zamki musi zostać przeprowadzony drucik. W tym momencie można poczuć lekki dyskomfort. Na zęby zacznie bowiem działać siła nacisku. Po założeniu zamków i drutów konieczne jest już tylko dołożenie ligatur. To również proces bezbolesny.

Zastanawiając się, czy zakładanie aparatu boli, pamiętaj, że jest to raczej proces, który co najwyżej może powodować lekki dyskomfort. Ból pojawi się dopiero później, lecz jednak jego stopień zależy od wielu różnych czynników. Cały zgryz będzie bowiem dość mocno uciskany. Zęby będą wrażliwsze. Samemu trzeba się też po prostu przyzwyczaić. Taki ból po założeniu aparatu powinien utrzymywać się maksymalnie kilka dni. Pacjenci przyzwyczajają się natomiast do zamków oraz pozostałych elementów w ciągu maksymalnie miesiąca.

Jeśli więc odkładasz założenie aparatu z obawy na ból, pamiętaj, że ten pojawi się wyłącznie na kilka dni.

Skoro zakładanie nie boli, to jak to jest z codziennym noszeniem aparatu?

Wiesz już, czy zakładanie aparatu boli. Teraz nadszedł czas na noszenie go. Czy będziesz czuć jakiś dyskomfort? Tak, jak już wspominaliśmy, przez pierwsze kilka dni tak. Ból może utrzymywać się cały czas, a nasilać w momencie gryzienia wszelkiego rodzaju artykułów spożywczych

Jeśli jesteś wrażliwy, warto przez np. pierwszy tydzień spożywać głównie płynne pokarmy lub papki. Do klasycznego jedzenia wróć wtedy, gdy poczujesz, że nadszedł na to odpowiedni moment. Pamiętaj, że ból oznacza, że aparat po prostu działa i pracuje. Zęby przemieszczają się, dlatego nie może być to w pełni bezbolesny proces. Podobnie może być podczas ich szczotkowania. Także wtedy możesz czuć ból.

Czy jeszcze kiedyś należy przygotować się na takie odczucia? Przeważnie będą Ci one towarzyszyć po każdej wizycie kontrolnej. Ortodonta zmienia wtedy np. rodzaj drutu czy zakłada specjalne dodatkowe elementy. Każdy z nich ma oczywiście ponownie na celu sprawić, aby zęby zaczęły się w kontrolowany sposób przemieszczać. Przez dwa lub trzy dni po wizycie możesz więc odczuwać lekki dyskomfort.

Czy ból od aparatu ortodontycznego można jakoś załagodzić?

Jeśli po założeniu aparatu lub w trakcie jego noszenia poczujesz uciążliwy ból, pamiętaj, że możesz go w prosty sposób załagodzić. Jak? Wystarczy:

• spożywać chłodne napoje,
  • stosować płukanki z naparów ziołowych, np. z mięty,
  • unikać gryzienia twardej żywności, a nawet przejść na papki,
  • unikać spożywania kwaśnych produktów – będą nasilać dyskomfort.

Dodatkowo zawsze możesz sięgnąć po tabletki przeciwbólowe, jednak traktuj tę opcję jako ostateczność.

Mamy nadzieję, że teraz Twoje obawy przed założeniem aparatu ortodontycznego są nieco mniejsze!