Wszystko, co musisz wiedzieć o laseroterapii

laseroterapia

Wykorzystanie skupionej wiązki światła podczas zabiegów jamy ustnej staje się coraz popularniejsze. Ma jednak ono swoje zalety oraz wady. Dowiedz się, czym jest laseroterapia w leczeniu stomatologicznym i kiedy można się jej poddać.

Czym jest laseroterapia i jak działa?

Laseroterapia polega ona na naświetleniu leczonego miejsca wiązką laserową. Długość fali świetlnej zawsze w tym przypadku mieści się w granicach od 630 do 1100 nm.

Sposób działania laseroterapii

Światło laserowe odblokowuje lub przyspiesza procesy zachodzące wewnątrz komórek. Może ono np. zwiększyć tempo białka lub zwiększyć populację limfocytów T, regenerujących tkankę zapalną.

Wiązka laserowa może też zmienić stężenie histaminy i heparyny dla przyspieszenia wchłaniania obrzęków pourazowych oraz spowodować w konkretnym miejscu wzrost serotoniny, wywołując obkurczenie naczyń krwionośnych.

W efekcie laseroterapia pomaga przyspieszyć proces gojenia, jednocześnie zmniejszając liczbę powikłań występujących po niektórych zabiegach stomatologicznych.

Szukasz stomatologa? Sprawdź Centrum Stomatologii Kraków – https://www.dentalesthetic.pl/.

Kiedy stosować laseroterapię w leczeniu stomatologicznym?

Laseroterapia ma zastosowanie m.in. w przypadku wystąpienia u pacjentów bólu w stawach skroniowo-żuchwowych, grzybicy jamy ustnej, szczękościsku, opryszczki, afty, czy stanów zapalnych miazgi, zatok i ślinianek.

Pomaga także w niwelowaniu bólu powstałego na skutek ekstrakcji zęba, odsłoniętej zębiny, czy chorób dziąseł, przyzębia oraz błony śluzowej jamy ustnej. Jest również skuteczna w walce z obrzękiem powstałym po zabiegu stomatologicznym oraz po złamaniu szczeki.

Gałęzie stomatologii, w których szeroko stosuje się laseroterapię, to:

• chirurgia;
  • endodoncja;
  • parodontologia;
  • terapia zachowawcza;
  • terapia przeciwbólowa.

Zalety laseroterapii stomatologicznej

Laseroterapia stosowana podczas zabiegów tkanek twardych i miękkich ma mnóstwo zalet. Nie tylko zmniejsza lub nawet niweluje konieczność stosowania leków, ale też pozwala pacjentowi na całkowicie pozbawione bólu leczenie.

Zalety laseroterapii w zabiegach tkanek miękkich

Użycie wiązki laserowej w leczeniu stomatologicznym tkanek miękkich zmniejsza krwawienie podczas zabiegu, a także obrzęki po nim powstające. W efekcie w wielu przypadkach po jej zastosowaniu nie trzeba zakładać szwów ani zlecać pacjentowi stosowania antybiotyków.

Dodatkowo po zabiegu laserowym powstaje mniej blizn. Również i ból u pacjenta zarówno podczas leczenia, jak i po jego zakończeniu jest mniejszy niż zwykle. Dodatkowo wiązki laserowe skutecznie niszczą bakterie nagromadzone w jamie ustnej.

Zalety laseroterapii w zabiegach tkanek twardych

Zastosowanie laseroterapii podczas zabiegów na tkankach twardych również zmniejsza dolegliwości bólowe, a także dyskomfort psychiczny przy opracowywaniu szkliwa i zębiny u pacjentów. Dodatkowo podczas preparacji nie dopuszcza do kontaktu narzędzi z tkankami.

Kolejną jej zaletą jest selektywność w usuwaniu tkanek, które uległy zmianom pod wpływem próchnicy. Laseroterapia przyczynia się również do zwiększenia siły adhezji materiałów kompozytowych do tkanek po preparacji laserowej.

Wady laseroterapii stomatologicznej

Niestety zabiegi z użyciem lasera mogą mieć swoje wady. Nierzadko są sporym wyzwaniem nawet dla wprawnego stomatologa. Nie zawsze też można ich używać. Istnieją sytuacje, w których promienie laserowe w niczym nie pomogą.

Utrudnienia w pracy stomatologa

Lekarz wykonujący zabieg laserowy nie dotyka bezpośrednio narzędziami tkanek pacjenta, przez co nie pobudza jego zmysłu dotyku. To z kolei znacznie utrudnia ocenę zasięgu preparacji tkanek twardych.

Precyzja cięcia laserowego jest ponadto mniejsza niż podczas tradycyjnego zabiegu. Stanowi to niemałe wyzwanie dla stomatologa i może być problematyczne podczas kształtowania opracowanego ubytku.

Ograniczone możliwości użycia lasera w leczeniu

Wykorzystanie lasera jest niemożliwe podczas wykonywania preparacji protetycznych. Biostymulacja z jego użyciem jest również niemożliwa podczas usuwania wypełnień amalgamatowych oraz ceramicznych.

Wysoka cena laseroterapii stomatologicznej

Laser ma wiele zastosowań, jednak do różnych zabiegów potrzebne są odmienne rodzaje laserów. Inne będą potrzebne do biostymulacji, inne do chirurgii, mikrochirurgii, czy zabiegów kontaktowych. Wpływa to na wysokie koszty laseroterapii w leczeniu stomatologicznym.