Szczękościsk – dlaczego powstaje i jak go leczyć?

szczękościsk

Zdarza się, że na skutek przebytych skomplikowanych zabiegów stomatologicznych czy też przez istniejącą wady zgryzu może u nas wystąpić szczękościsk. Jest to niezbyt przyjemna dolegliwość, zdecydowanie utrudniająca wykonywanie zwykłych czynności, takich jak np. swobodne spożywanie posiłków, ziewanie, kaszlenie czy nawet kichanie. Niestety jeśli zaobserwujemy u siebie występowanie szczękościsku, możemy być pewni, że objawy nie ustąpią w kilka godzin. Czasem, aby pozbyć się tej nieprzyjemnej dolegliwości, należy odczekać kilka dni lub nawet tygodni. Najrozsądniej jednak jest udać się do lekarza, który zdiagnozuje, co jest przyczyną występowania szczękościsku. Po rozpoznaniu, lekarz może zaproponować metodę leczenia, która z pewnością przyniesie nam ulgę. Dlaczego powstaje szczękościsk i w jaki sposób można z nim walczyć? Dowiesz się tego z dalszych akapitów tego artykułu!

Szczękościsk – czym jest i u kogo może występować?

Zapewne wiele osób będzie zawiedzionych faktem, iż przyczyn występowania szczękościsku może być naprawdę bardzo wiele. Powstawanie szczękościsku może mieć związek ze stawem skroniowo-żuchwowym lub stanem jamy ustnej. Przypadłość ta może dotyczyć zarówno osób młodych, które dbają o swoje zdrowie, jak i starszych, które mają choroby zwyrodnieniowe wyżej wymienionych stawów.

Odczuwasz niekomfortowy ból zęba? Nie zwlekaj – udaj się na wizytę w Centrum Stomatologii Kraków! Wejdź na https://www.dentalesthetic.pl i umów się już dziś!

Główne przyczyny powstawania szczękościsku

Za główne przyczyny powstawania szczękościsku uznaje się zmiany występujące w stawach skroniowo-żuchwowych. Mogą to być właśnie wszelkiego rodzaju zwyrodnienia, powstawanie ropni oraz liczne wrodzone urazy tego stawu. Czasem szczękościsk będzie się pojawiał w sytuacji, gdy zaburzony zostanie proces wyrzynania się zębów. Może się również zdarzyć tak, że na skutek chirurgicznej ekstrakcji zębów mądrości, podczas gojenia się powstałych podczas zabiegu ran, pojawi się powodujący uczucie dyskomfortu szczękościsk. Oczywiście przyczyn może być o wiele więcej. Do najczęstszych przypadłości, podczas których możemy zaobserwować coraz silniejsze „zaciskanie się” szczęki należą także: padaczka, udar mózgu, stany zapalne gardła czy też tężec.

Jak leczyć szczękościsk?

Warto zaznaczyć, że sam szczękościsk nie jest chorobą. Jest to przypadłość towarzysząca innemu schorzeniu. Jeśli zaobserwujemy u siebie powstawanie właśnie takiego objawu, koniecznie powinniśmy udać się do lekarza. Nie warto zwlekać ze zdiagnozowaniem schorzenia, któremu towarzyszy ta dolegliwość. Im później udamy się do specjalisty, tym leczenie może być bardziej skomplikowane, a co za tym idzie będzie trwało zdecydowanie dłużej. Czasem może się okazać, że szczękościsk jest spowodowany poprzez mało znaczący stan zapalny występujący w jamie ustnej lub też poprzez zapalenie gardła. Jednakże, jak już wcześniej wspomnieliśmy, przyczyn może być znacznie więcej. Jedną z metod, jakie stosuje się na złagodzenie szczękościsku, jest szyna relaksacyjna. Aby ją otrzymać, konieczne będzie udanie się do protetyka, który w miarę możliwości pobierze od nas wyciski naszego zgryzu i wykona profesjonalną szynę, którą zaleca się zakładać na noc, kiedy to najczęściej nie kontrolujemy siły, z jaką zaciskamy zęby. W walce ze szczękościskiem mogą także pomóc zabiegi fizjoterapeutyczne, które spowodują rozluźnienie mięśni w stawie skroniowo-żuchwowym. Należy jednak pamiętać, że nie wolno samemu stawiać diagnozy i wybierać metody leczenia. Jeśli występuje u nas szczękościsk, powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza, który nas zbada i zweryfikuje, co było przyczyną powstania tej przypadłości oraz dobierze odpowiednią metodę leczenia.